tisdag 28 april 2009

Fågel på besök

Måste berätta en rolig sak som hände häromveckan. Allt började med att jag var ute i trädgården och gick in i huset för att hämta någonting, såg då att min katt satt framför kaminen och tittade in i den, tänkte inte mer på det utan sprang ut igen. Nästa gång jag kom in satt hon fortfarande kvar och tittade in, tyckte det var konstigt och tänkte att jag måste se vad det är hon kollar så nyfiket på, så jag öppnar luckan och där sitter en fågel. Hur i hela fridens namn den kom in där har jag ingen aning om, men den lyckades. Jag kallar på min sambo om hjälp, som tar på sig ett par handskar för att ta den och släppa ut den, trodde han. Det räcker han öppnar kaminen och tar in handen så flyger fågeln ut och sätter sig lite varstans i rummet, helt omöjligt att ta den nu. Min katt däremot är i extas och jagar den stackars fågeln och tycker det är jätteskoj, kan påpeka att min katt är femton år gammal så hon är ju inte så värst snabb så fågeln vann alltid. Det var bara till att öppna alla fönster och hoppas på att fågeln flyger ut genom någon av dem. Tog några minuter sen kände väl fågeln vinden som kom och flög ut mot sin frihet igen.


Stackars lilla fågel i kaminen


Där tyckte den att den satt fint,
och kunde se ut över hela rummet.
Min katt trodde hon skulle hinna ta den,
såg så roligt ut när hon satt och spejade på den.


Efter att jag hade gått runt och stängt alla fönster
så hittar jag min katt sittandes där fågeln hade
varit, sötnosen hoppades väl på att den skulle vara kvar.





Nej nu ska jag sätta mig skönt i fåtöljen och läsa
det nya numret av trädgård och blommor,
och dricka en god kopp te.
Hoppas man får mycket med inspiration
till trädgården! :)









1 kommentar:

  1. Tur att pippin klarade sig och så fick katten lite extra motion.=)
    Köpte Allers trädgård igår och har problem att sålla bland alla ideer jag får så visst ger det inspiration.
    kram

    SvaraRadera